Uit die boek van CS Lewis “The Pilgrims regress, Christian reflections en
God in the doc” (TWL)
Hierdie is aantekeninge wat vir my interessant was, uit
bogenoemde boek. Dis nie na die tyd georden nie, maar sommer net soos wat ek
dit geskryf het as ek iets vind. Lewis kan sy standpunte op ’n besondere manier
stel. [Willem, 17 September 2013]
Professor DMS
Watson het gesê (soos aangehaal in 1943) Evolution is accepted by zoologists
not because it has been observed to occur or . . . can be proved by logical
coherent evidence to be true, because
the only alternative, special creation is clearly incredible,” Bl 232. Dit is
in elk geval ‘n hipotese.
Daar bestaan egter die mite dat—populêre
evolusie—dat alles verbeter (eskalasie mite), al is die teengestelde meestal
waar in biologiese evolusie. Die evolusie mite is al gestel deur Keats Hyperion amper 40 jaar voor die Origin
of Species. Die tragiek van die
evolusionêre mite is nooit meer edel gestel as deur Wagner in sy Wotan, en die ‘raptures’ nooit meer
onweerstaanbaar as in sy Siegfried.
Hy het verstaan wat hy skryf, dat “die drama toon die nodigheid om die
noodwendigheid van verandering raak te sien en jouself daaraan te onderwerp,
die verskeidenheid, veelvoudigheid en eternal
novelty of the Real. Dit is die eerste bewys dat populêre Evolusie ‘n mite
is, [bl 231, 232].
Biologiese evolusie is ‘n hipotese wat oor
veranderings gaan. Die Mite gaan oor verbeterings, van dinge wat voorwaarts en
opwaarts beweeg, (alles anders sal geïgnoreer word), dinge soos rede uit
skreeue en snorke, organies uit die anorganies, die sterrestelsel uit een of
ander soort sop, ens. So sal ook die huidige dinge verder verbeter. Vir hulle
wat hiermee groot geword het is niks meer aanvaarbaarder as dat chaos sal
verander in orde, dood in lewe, ignorance in kennis ens. [bl. 233, o].
Beskrywing van die onmoontlikheid van kanse wat
lewe voortbring [bl. 234-35]—‘n lagwekkende gedagte.
Lewis sê hy hou van mites, en in die sin hou hy
ook van hierdie mite. Hy sal dit dus bêre waar hy al sy feetjie mites sit. Maar
as mens dink en redeneer is dit alles nonsens. Die teenoorgestelde is waar.
Historisme
Bl 243 Dis waar mense ‘n soort “innerlike waarheid” agter die gebeure in die
geskiedenis kan raaksien deur gebruik te maak van hul natuurlike vermoëns, van
intelligensie, geleerdheid ens.--iets bokant die feitelike. Lewis sê dis nonsens.
Diverse
Geloof [bl. 275].
As die Here Jesus praat van ’n geloof groot genoeg om die berg te versit,
bedoel Hy nie werklik ’n berg nie, maar wel iets groots. Byvoorbeeld, as ek sê
’n persoon se hart is gebreek bedoel ek tog nie die fisiese nie, maar dat hy ’n
geweldige skok gehad het.
Bid in Christus
se naam [bl. 277, b].
Bybelse kritiek Kritici wat beweer dat mense in die tyd wat
skrywers geleef het nie so duidelik verstaan het wat geskryf is nie, terwyl dit
nou vir moderne mense meer duidelik is, is onsinnig, dwaas. Waar die kritici
wonderwerke nie aanvaar nie, is dit maar ’n opinie soos van ’n gewone mens.
Honderde kritici se opinies in die verband is niks werd nie.Dit dra geen groter gesag as enig iemand anders nie. Omdat hulle bv. nie voorspellings aanvaar nie,
beweer hulle altyd dat dit op ’n later datum plaasgevind het en dus nie
voorspel was nie [bl. 284].
Lewis het ondervinding van hoe verbygaande die ‘sekere
gebruike’ van moderne geleerdes is, hoe gou dit ophou om modern te wees. . .
Daar was bv. Engelse geleerdes wat bereid was om Henry VI op te kerf in ’n halfdosyn skrywers, maar dit word nou nie
meer gedoen nie. . . Daar is teorie op teorie op teorie. As die eerste een ’n
waarskynlikheid het VA 90% en elkander
dieselfde dan is die uiteindelike waarskynlikheid baie klein [bl. 286]. . . hoe
sal jy weet dat iets simbolies is as jy nie onafhanklike toegang het tot die gebeure
om vas te stel nie [bl. 288 m].
Ptolemy het reeds gesê dat “die aarde in verhouding tot die
afstand van die sterre, het geen beduidende grootte en moet hanteer word as ’n
wiskundige punt [bl. 350, b].
Lewis sê dat die moderne wetenskap het nader gekom aan die
skepping deur te aanvaar dat daar ’n begin was. Vroeër is geglo dat dit van
altyd af bestaan het [bl. 322]. Natuurwette het nooit iets voortgebring nie,
dit is net die patroon hoe gebeurtenisse plaasvind. Die bron wat dit aan die
gang sit moet elders gesoek word [bl. 352].
Wetenskap is studie van die natuur. Hoe kan jy vasstel dat
daar iets buite die natuurlike is, as jy die natuur bestudeer?[bl. 348]
The Grand Miracle! Moet gelees word [bl. 354].
Bybel die waarheid
Evangelie nie mite [bl. 368].
Dit is moeilik om voor ’n gehoor die waarheid van die
Christen boodskap tuis te bring want hulle dink gewoonlik jy beveel dit aan
omdat dit “goed” is. Dit is baie belangrik om die waarheid te
beklemtoon, elke keer as die vrae jou in ander rigtings druk. Daar is nie iets
soos matig waar nie. Dis of heeltemal waar of vals. As dit vals sou wees is dit
van geen belang nie. Maar heeltemal waar is dit van oneindige belang [bl. 368].
Gebed
Pascal het gesê dat God gebed ingestel het om Sy skepsels te
gee die waardigheid van verband tussen oorsaak en resultaat. Die Here het aan
mense die waardigheid gegee om die gang van gebeure op twee maniere te
beïnvloed (1) aksie (om positief te werk of of om jouself kwaad aan te doen),
en (2) gebed, binne die perke van God se oorhoofse plan. Gebede word nie altyd,
in die oppervlakkige sin, beantwoord nie—nie omdat dit te swak is nie, juis
omdat dit te sterk is. Wanneer dit werk
werk dit sonder beperking van ruimte en tyd [bl. 371-372], daarom kan dit
gevaarlik wees.
Goeie lewe sonder
Christus?
Daar is wat op die oog af voorbeeldige lewens gehad het,
soos Sokrates of Confucius en ander, wat nie geweet het waaroor die lewe gaan
nie en ook nie van die Christen boodskap nie, maar dis anders vir persone wat
vandag sulke vrae vra.
In die Christen boodskap word aanspraak gemaak op die volle
waarheid; dus nie ’n soort patente medisyne wat jou sal help en wat goed vir
die gemeenskap is nie. Dit verskaf feite oor die mens, oor die heelal en alles
wat daar is [bl. 373, m]. Dit lyk dus dat die persoon wat die vraag vra nie wil
ondersoek om te weet of dit waar is of nie. Dit is soos iemand wat nie na sy
bankstaat wil kyk nie omdat hy bang is wat hy daar sal sien. So ’n gedrag sprei
deur die hele lewe—wil probleme weg skuif, ’n stomp word van sy geestelike
skerpsinnigheid. Hy het sy geestelike maagdheid verloor [bl. 375, m].
Net moraliteit is nie die einde nie. Dit word nie oorboord
gegooi nie, maar in die goddelike lewe ingesuig. Ons word nuut gemaak—kinders
van God!
Die idee om ’n goeie lewe te hê sonder Christus is gebaseer
op ’n dubbele fout: ons kan dit nie doen nie en tweedens, deur die ‘goeie lewe
as doelstelling te hê mis ons die hele punt van bestaan [bl. 376]!
Islam is die grootste van die Christen sektes en Boeddhisme
is die grootste van die Hindoe sektes [bl. 369, b]. En beide is eenvoudiger as
waaruit hul stam [bl. 221,o]. Materialisme is ’n filosofie vir seuns. Die
suiwer morele sisteme soos Stoïsisme en Konfusianisme is filosofië vir
aristokrate [bl. 221].
"Dik" en "dun" godsdiens in beide Hindoeïsme en Christendom. Die dik van Lewis is blykbaar die meer oordrewe imosionele [TWL
bl. 369].
Eienaardig stel hy
dat panteÏsme op die langtermyn vyandig teen natuur is [bl. 400, m].
Rousseau, die vader van die totalitarians, het gesê, van die Christendom, “ ek weet van niks meer teen die sosiale
gees nie.” (I know nothing more opposed to the social spirit). Lewis suggereer hier
ook dat Christene neig om meer kinders te hê as ander wat dan uiteindelik dinge
sal regkry [bl. 380].
In Boeddhisme is die leerstelling van onsterflikheid
sentraal, maar daar is niks spesiaal godsdienstig aan nie [bl. 387]. Juis
verlossing van onsterflikheid, nie uitgelewer te word aan reïnkarnasie is die
werklike kern van hul boodskap. Die bestaan van gode is nie noodwendig ontken
nie, maar is van geen godsdienstige belang nie. In stoïsisme is godsdienstige
kwaliteit en onsterflikheid veranderlikes, maar wat nie verander in direkte
verhouding nie. . . Met die Christengeloof het God die mense eers opgelei om
Hom te ken en lief te hê en dan later—die belofte van onsterflikheid. . .
hierdie is heilige paradokse wat nie te gou aan die menslike geslag vertel moet
word nie.
Deur enigsins te dink beteken dat dit nie ’n natuurlike
aksie is nie [bl. 393, m].
Islam en Godsdiens
sonder dogma [bl. 394, b, ook bl. 395].
Eienaardig stel hy dat panteïsme op die langtermyn vyandig
teen natuur is [bl. 400, m].
’n Uiteensetting van waarom die Evangelie nie mite is nie [bl. 406, o].
Dit is nie kunstig genoeg om mites te wees nie. Uit ’n verbeeldings oogpunt is
dit lomp (clumsy), dinge word nie reg opgewerk nie. Min word gesê van Jesus se
lewe en persone wat ’n legende opbou sal nie toelaat dat dit gebeur nie. Daar
is niks in die literatuur van oudheid wat soortgelyk is aan die Vierde
Evangelie nie, selfs nie eers in die moderne tyd nie, tot omtrent 100 jaar
gelede toe die realistiese roman geskryf is nie. Die kuns om ’n ontoepaslike
handeling te skep wat ’n gebeurtenis in verbeelding meer moet beklemtoon is
moderne kuns. Die enigste verklaring is dat die persoon wat dit geskryf het dit
moes gesien het.
Wonderwerk: Inmenging/ingryping by die natuur deur ’n bonatuurlike wese [bl. 420,b]. Dit is
foutief om te sê dat ’n wonderwerk is die afbreking van natuurwette.
Lewis sien rondom hom die immorele, naïewe, sentimentele, panteïsme. Hy
het dikwels gevind dat dit die hoof obstruksie is teen bekering [bl. 421, m].
Eersterangse kennis van iemand wat geskryf het, in die
verlede, is beter as tweede of derderangs deur ander latere skrywers. Dis
makliker en genotvoller. Lees dus ook boeke
van die oudheid. Baie interessante inligting oor skrywers word gegee in “On the
reading of old books” bl. 434.
Vandag word baie uitsprake gemaak oor onderwerpe waar die
skrywer nie ondervinding van het nie. Hoe kan jy praat oor liefde, godsdiens,
moraliteit, ens. as jy nie binne-in gewees het nie [bl. 443}.
Lewis oor sy bewuswording van Christen wees: “Ek sou sê die
grootste dwingende aksie is ook die vryste aksie. Wat ek daarmee bedoel, is dat
geen deel van jou buite die aksie is nie. Dit is ’n paradoks, wat ek probeer
verduidelik het in ‘Surprised by joy’ dat ek besluit het, maar dat dit werklik
nie gelyk het of die anders kon wees nie [bl. 477, o].
Solank die Christendom baie aanhangers het deur die beeld van net soete
goedheid en liefde sal daar nie veel opposisie wees nie. Ons moet onthou dat
enigeen wat Christenskap aanvaar, wat ’n mate van belangstelling daarin het en selfs
’n groeiende intellektuele aanvaarding het, is heeltemal anders as bekering. Bekering
vereis ’n verandering van die wil, wat ‘in the last resort’ nie sal verander
sonder die inwerking van die bonatuurlike.
. . Dis eintlik die evangelis prediker wat die groot rol speel en ons ‘intellektueles’ sal nie veel regkry nie, al het ons ’n rol. . . Ons moet verder onthou dat ’n wydverspreide lewendige belangstelling in ’n onderwerp is presies wat mode is. En die aard van modes is dat dit nie hou nie. Hy noem ’n paar sulke modes in beskouings wat by Oxford maar kort tydjies gehou het. Dis soos dit gaan met met alle bewegings, modes, intellektuele beskouings en ander. . . Maar ’n Christen beweging bestaan ook uit iets stewiger as net die oppervlakkigheid van smaak. . . Gewoonlik is daar aanvanklik niks teen ’n Christen beweging nie, maar later as die werklike betekenis van die Christen aanspraak, totale oorgawe, die pure kloof tussen die natuurlike en die bo-natuurlike, duideliker is, voel mense ‘beledig.’ Mense hou al minder van jou, naderhand haat hulle. Dan sal dit Christene dit begin ontgeld deur werk te verloor ens. [bl. 449-450].
. . Dis eintlik die evangelis prediker wat die groot rol speel en ons ‘intellektueles’ sal nie veel regkry nie, al het ons ’n rol. . . Ons moet verder onthou dat ’n wydverspreide lewendige belangstelling in ’n onderwerp is presies wat mode is. En die aard van modes is dat dit nie hou nie. Hy noem ’n paar sulke modes in beskouings wat by Oxford maar kort tydjies gehou het. Dis soos dit gaan met met alle bewegings, modes, intellektuele beskouings en ander. . . Maar ’n Christen beweging bestaan ook uit iets stewiger as net die oppervlakkigheid van smaak. . . Gewoonlik is daar aanvanklik niks teen ’n Christen beweging nie, maar later as die werklike betekenis van die Christen aanspraak, totale oorgawe, die pure kloof tussen die natuurlike en die bo-natuurlike, duideliker is, voel mense ‘beledig.’ Mense hou al minder van jou, naderhand haat hulle. Dan sal dit Christene dit begin ontgeld deur werk te verloor ens. [bl. 449-450].
No comments:
Post a Comment